Feladatok

2022. 02. 30-án, a magyar időrendőrségen, az időhullám echomonitoron észlelt
hullámanomáliák arra utaltak, hogy valaki, vagy valakik törvénytelen időutazás
segítségével úgy változtatnak Magyarország történelmén, hogy annak
eredményként eltűnnek számottevő építészeti, történelmi, kulturális értékek.
Ezért felállították a turisztikai ügynökség fedőnevű nyomozócsoportot, 
hogy a Ti szakértői segítségetekkel helyreállítsák néhány eltűnt épületet, 
a hozzájuk tartozó makettekkel, marketing anyagokkal, idegenvezetői
szövegekkel, magyar és egy másik nyelven.
Egy feladat elvégzéséhez a csoportnak vissza kell utaznia az időben, 
oda, ahonnan a gonosz beavatkozások miatt eltűntek történelmi értékek.
Az időkulcs és a helyszín koordinátáinak megszerzéséhez minden esteben
egy bonyolult feladatot kell megoldani.

Egy – egy szakértői csapat résztvevői:
1. Túravezető - összefogja a csapatot, döntéseket hoz, csoportvezető.
2. Marketinges - vezeti  a várat és környezetét bemutató marketing anyag elkészítését.
3. Tankönyvíró - vezeti az idegenvezetői tananyagok elkészítését.
4. Tolmács - vezeti a marketing anyagok és idegenvezetői tananyagok idegen nyelvű elkészítését.
5. Modellező - vezeti a 3D vagy gravírozással készített modellek elkészítését. 

Az időrendőrséghez az erdei.peter_kukac_vasarhelyipal.hu email címen lehet
jelentkezni, az email törzsében megadva az osztály, a név és a megpályázandó
munkakör megnevezését az előző pontoknak megfelelően csak egy feladatkörre. 
Az emailhez a jelentkezőnek csatolnia kell egy  Europass önéltrajzot.


A csapatépítés. 
A túravezetők a beküldött pályázatok alapján kiválasztják saját csapatuk 
tagjait, a jelentkezőkkel történő egyeztetés után! Az így kialakított 
csapatok egymással is versenyezve próbálják meg felvenni a küzdelmet az
időbűnözők ellen.
A feladatok során, az alapkompetenciák elsajátítása után, különböző feladatokatÍ
kell elvégezni ahhoz, hogy teljesen visszaállítható legyen a történelmi 
emlékezet!
A feladatokat pontozni fogjuk. A pontozásban külső szakemberek és az iskola
diákjai is részt vesznek, a tanárok mellett. 
Alapismeretek.
Ismerkedés a 3D tervezéssel. A tinkercad.com oldal használata.
Szövegszerkesztési ismeretek, ismétlés.
Kreatív gyakorlati példák idegenvezetésekre.
Milyen egy kreatív idegenvezetés? 
Mi az élményséta?  Hogyan készítsünk elő interaktív városnézést? 
Az első helyreállítás.
Egy várúr a király megbízásából épített várat, amelynek fenntartási és védelmi
költségei a várurat terhelik.
Havi 2100 ezüsttallérja van a várat védő vitézek zsoldjára. Mekkora az a 
legnagyobb létszám, ami még egyenlő értékű elosztást tesz lehetővé, de nem
kevesebb, mint 100 és nem több, mint 500 katona lesz a várban és egy végvári
vitéz nem kaphat kevesebbet, mint 10 ezüsttallér?
A megfelelő válasz megtalálása után kereshetitek fel a térképen a helyszínt. A
felépült várról készítsetek 3D makettet, egy reklámanyagot és egy kreatív
idegenvezetői segédanyagot szövegszerkesztő és más szükséges programok
segítségével magyar és egy idegen nyelven!
Pontozás:

Koordináta és helyszín megtalálása. Pontozás a megoldás beküldési ideje szerint.
1.hely 5 pont
2.hely 4 pont
3.hely 3 pont
4.hely 2 pont
5.hely 1 pont
3D makett  készítése, tanári értékeléssel		
minimum 10 pont maximum 20
reklámanyag elkészítése képekkel és szöveggel tanári értékeléssel		
minimum 5 pont maximum 10 
magyar nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel		
minimum 5 pont maximum 10
idegen nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel	
minimum 5 pont maximum 10
tanulói szavazás a 3D makettekről (10.a)		
minimum 1 pont maximum 10


A csapatok készítsenek a bonyhádi zománcgyárnak egy új, 3D –ben elkészített
mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra.
A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató
plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek is. 
3D termékjavaslat a gyár értékelése	
minimum 10 pont maximum 20
Plakát 	
minimum 10 pont maximum 20
tanulói szavazás a plakátról	
minimum 1 pont maximum 10

Hibakeresés Magyarország térképén. 
A mellékelt térképen elhelyeztünk 10 hibát. ezeket kell megkeresni és a
mellékelt vaktérképen feltüntetni.  A feladat megoldása után léphettek tovább a
következő feladatra.
Az internet segítségével kutassátok fel, ki volt az a magyar és szlovák
térképész, akit III. Károly király kért fel a Magyar Királyság részletes
feltérképezésére! 
Ez a térképész jelentős szerepet játszott egy magyarországi terület vízrendezési
munkálataiban, ahol egy város környéki mocsaras terület lecsapolását is
elvégezték. 
A feladat egy makett elkészítése az érintett városban lévő várnak egy épületéről.
Vaktérkép hibátlan elkészítése	
1.hely 15 pont
2.hely 14 pont
3.hely 13 pont
4.hely 12 pont
5.hely 10 pont
hibás megoldásért pontlevonást alkalmazunk. Minden hiba egy pont levonás.
3D makett elkészítése	minimum 10 pont maximum 20
tanulói szavazás a makettről	minimum 1 pont maximum 10

Szolnoki geocaching feladat.
Meg kell találnotok Szolnokon, egy koordinátapont közelében lévő, házfalon
elhelyezett emléktáblát. A megfejtés az emléktáblán szereplő híres magyar
történelmi személyiség vezetékneve. A feladat megoldása után léphettek 
tovább a következő feladatra.
Egy példakoordináta (nem a megfejtés!): 46°11'23.6"N 21°11'15.3"E 🙂 
Ehhez több, a városban található "nevezetes" pontot fel kell keresni, és
valamilyen ott található szám alapján fejthető meg a keresett koordináta.
A keresett koordináta első számának egész része, annak az iskolánk közelében
található kifőzdének a házszáma, ahová a tanárok gyakran járnak ebédelni.
A keresett koordináta első számának második eleme a szolnoki 60-as ABC bolt
házszámának első fele 🙂
A keresett koordináta első  számának harmadik eleme: 23.9.
A keresett koordináta második számának egész része Szolnok egyik kórházának
házszáma-1.
A keresett koordináta második számának második eleme a Szapáry utca páros
oldalán található ház házszáma, amelyiken domborműves emléktábla található.
A keresett koordináta második számának harmadik eleme: 14.3.
Egy kiválasztott szolnoki, középkori épület makettjét kell elkészíteni. Az
épület nevét dr. Kertész Róbert résztől fogjátok megkapni, az előző feladat
megoldásának beküldése után. 
Geocaching feladat megoldása	
1.hely 5 pont
2.hely 4 pont
3.hely 3 pont
4.hely 2 pont
5.hely 1 pont

3D makett elkészítése	minimum 10 pont maximum 20
tanulói szavazás a makettről	minimum 1 pont maximum 10

Cserefeladatok a II. csoportnak
A bonyhádi feladat helyett
A csapatok készítsenek a Hollóházi Porcelángyárnak egy új, 3D –ben elkészített
mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra.
A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató
plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek
is. 
3D termékjavaslat a gyár értékelése	
minimum 10 pont maximum 20
Plakát 	
minimum 10 pont maximum 20
tanulói szavazás a plakátról	
minimum 1 pont maximum 10

A simontornyai feladat helyett
Dobó István levelének megírása mechanikus, vagy elektronikus írógépen, az
iskolában található eszköz segítségével.
Dobo István íródeákja az ostrom után hazament szüleihez, ezért nincs aki megírja
Dobó levelét Nádasdy Tamás nádornak a Magyar Királyság legfőbb méltóságának.
Keressétek meg, hogy az iskolában hol található mechanikus, vagy elektronikus
írógép és annak segítségével készítsétek el a következő levelet.
„Tekintetes és Nagyságos urunk ajánljuk legkészségesebb szolgálatunkat. 
Mióta vette ostrom alá a kereszténység ellensége, a török, ezt az egri várat,
bizonyosan tudja Tekintetességed. 
A kemény ostrom a mindenható Isten legfőbb és kimondhatatlan kegyelme folytán a
tegnapi napon megszünt. 
Az ostrom alatt Isten segélyével hűségünket és buzgalmunkat Ő felsége
legkegyelmesebb urunk s annyira sujtott szegény országunk védelmére, a velünk
levő katonák nem csekély küzdelmével, az ő vérök s a mienk ontásával, továbbá az
ellenségben okozott kártétellel, a mennyire lehetett, kimutatni igyekeztünk. 
Minthogy azonban a vár annyira le van rombolva, hogy a földdel szinte egyenlőnek
mondható és inkább nyílt mezőhez, mintsem várhoz hasonlít, azon felől minden
szükségesben hiányt szenvedünk, amint erről Ő felségéhez is elég bőven írtunk, 
s a következő nemes férfiak: V. J., I. Gy. stb. mint megbizottaink, fogják még
némelyekről kimerítőbben tájékoztatni; igen kérjük Tekintetességedet, hogy
küldötteink szavainak és elbeszélésének hitelt adni s odahatni méltóztassék,
hogy Ő Felsége elé bocsáttatván, kegyelmes kihallgatást nyerjenek és jóakaró
válaszszal minél előbb visszatérhessenek: hogy Ő Felsége ezt a várat, amely oly
közel van a török végvárhoz, megújított erős őrséggel hadi és egyéb
felszereléssel úgy fogja ellátni, hogy az ellenség által megvívhatatlan legyen.
Isten tartsa meg Tekintetességedet és Nagyságodat sokáig szerencsésen!
Eger várából, október 19-én, az Urnak 1552-ik esztendejében.

A levél beérkezése után
A levél beérkezése után kapjátok meg, hogy melyik a közelben lévő várról kell
készíteni:
egy 3D makettet, egy reklámanyagot és egy kreatív idegenvezetői segédanyagot
szövegszerkesztő és más szükséges programok segítségével magyar és egy idegen
nyelven!
Pontozás:

Levél megírása írógéppel.
Pontozás a megoldás beküldési ideje szerint.	
1.hely 5 pont
2.hely 4 pont
3.hely 3 pont
4.hely 2 pont
5.hely 1 pont
3D makett  készítése, tanári értékeléssel		minimum 10 pont maximum 20
reklámanyag elkészítése képekkel és szöveggel tanári értékeléssel	
minimum 5 pont maximum 10 
magyar nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel		
minimum 5 pont maximum 10
idegen nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel		
minimum 5 pont maximum 10
tanulói szavazás a 3D makettekről (10.a)		
minimum 1 pont maximum 10
                

A tanmenet

ÓRASZÁM

A TANÍTÁSI ÓRA CÍME, TANANYAGA

MÓDSZEREK, TEVÉKENYSÉGEK

ESZKÖZÖK

MEGJEGYZÉS

1 -4

A csapatépítés.
 

Tanári koordináció,

Projektor, számítógép, táblázatkezelő program füzet,

A túravezetők a beküldött pályázatok alapján kiválasztják saját csapatuk tagjait, a jelentkezőkkel történő egyeztetés után! Az így kialakított csapatok egymással is versenyezve próbálják meg felvenni a küzdelmet az időbűnözők ellen.
 

5 -6

Alapismeretek.

Ismerkedés a 3D tervezéssel. A tinkercad.com oldal használata.

.

Magyarázat, bemutatás

Projektor, számítógép, internet.

7

Alapismeretek.

Ismerkedés a 3D tervezéssel. A tinkercad.com oldal használata.

.

Magyarázat, bemutatás, önálló munka

Projektor, számítógép, internet, füzet.

8

Szövegszerkesztési ismeretek, ismétlés.

Magyarázat, bemutatás, önálló munka

Projektor, számítógép, internet, füzet.

9 - 10

Kreatív gyakorlati példák idegenvezetésekre.

Mi az élményséta?  Hogyan készítsünk elő interaktív városnézést?

Magyarázat, bemutatás, gyakorlás

Projektor, számítógép, füzet

film

11

Matematikai, játékos belépőfeladat

Magyarázat, bemutatás, önálló munka

Projektor, számítógép

  1. projekt.

12 - 14

3D makett készítése, tanári értékeléssel .
Reklámanyag elkészítése képekkel és szöveggel tanári értékeléssel

 

Magyarázat, bemutatás, önálló munka

Projektor, számítógép

15 - 16

Magyar nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel.

Idegen nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel.

Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás

Projektor, számítógép

17

A csapatok készítsenek a bonyhádi zománcgyárnak egy új, 3D –ben elkészített mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra.

Önálló munka, külső értékelés.

Projektor, számítógép.

  1. projekt

18 -19

A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek is.

Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás

Projektor, számítógép

Otthoni kidolgozással

20

Hibakeresés Magyarország térképén. A mellékelt térképen elhelyeztünk 10 hibát. ezeket kell megkeresni és a mellékelt vaktérképen feltüntetni.  A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra.

Gyakorlati feladat, magyarázat

Projektor, számítógép, füzet, nyomtató

  1. projekt.

21 -24

Az internet segítségével kutassátok fel, ki volt az a magyar és szlovák térképész, akit III. Károly király kért fel a Magyar Királyság részletes feltérképezésére!

Ez a térképész jelentős szerepet játszott egy magyarországi terület vízrendezési munkálataiban, ahol egy város környéki mocsaras terület lecsapolását is elvégezték.

A feladat egy makett elkészítése az érintett városban lévő várnak egy épületéről..

Magyarázat, bemutatás, önálló munka

Projektor, számítógép, füzet. nyomtató

25 - 26

Szolnoki geocaching feladat.

Magyarázat, bemutatás, önálló munka

Projektor, számítógép, füzet

  1. projekt

27 -32

Egy kiválasztott szolnoki, középkori épület makettjét kell elkészíteni.

Magyarázat, bemutatás

Projektor, számítógép, füzet

33 - 36

Verseny közös értékelése, egyéni 3D feladatok.

Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás

Projektor, számítógép, füzet

Második csoport feladatváltozatok

11.

Dobó István levelének megírása mechanikus, vagy elektronikus írógépen, az iskolában található eszköz segítségével.
Dobó István íródeákja az ostrom után hazament szüleihez, ezért nincs aki megírja Dobó levelét Nádasdy Tamás nádornak a Magyar Királyság legfőbb méltóságának.
Keressétek meg, hogy az iskolában hol található mechanikus, vagy elektronikus írógép és annak segítségével készítsétek el a következő levelet.

.Önálló munka

Számítógép. írógép, és szalag

12 - 16

A levél beérkezése után egy a közelben lévő várról kell készíteni: egy 3D makettet, egy reklámanyagot és egy kreatív idegenvezetői segédanyagot szövegszerkesztő és más szükséges programok segítségével magyar és egy idegen nyelven!

Magyarázat, bemutatás, önálló munka

Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás

Projektor, számítógép, füzet

17. óra

A csapatok készítsenek a Hollóházi Porcelángyárnak egy új, 3D –ben elkészített mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra

Önálló munka, külső értékelés

18- 19

A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek is.

Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás