Feladatok
2022. 02. 30-án, a magyar időrendőrségen, az időhullám echomonitoron észlelt hullámanomáliák arra utaltak, hogy valaki, vagy valakik törvénytelen időutazás segítségével úgy változtatnak Magyarország történelmén, hogy annak eredményként eltűnnek számottevő építészeti, történelmi, kulturális értékek. Ezért felállították a turisztikai ügynökség fedőnevű nyomozócsoportot, hogy a Ti szakértői segítségetekkel helyreállítsák néhány eltűnt épületet, a hozzájuk tartozó makettekkel, marketing anyagokkal, idegenvezetői szövegekkel, magyar és egy másik nyelven. Egy feladat elvégzéséhez a csoportnak vissza kell utaznia az időben, oda, ahonnan a gonosz beavatkozások miatt eltűntek történelmi értékek. Az időkulcs és a helyszín koordinátáinak megszerzéséhez minden esteben egy bonyolult feladatot kell megoldani. Egy – egy szakértői csapat résztvevői: 1. Túravezető - összefogja a csapatot, döntéseket hoz, csoportvezető. 2. Marketinges - vezeti a várat és környezetét bemutató marketing anyag elkészítését. 3. Tankönyvíró - vezeti az idegenvezetői tananyagok elkészítését. 4. Tolmács - vezeti a marketing anyagok és idegenvezetői tananyagok idegen nyelvű elkészítését. 5. Modellező - vezeti a 3D vagy gravírozással készített modellek elkészítését. Az időrendőrséghez az erdei.peter_kukac_vasarhelyipal.hu email címen lehet jelentkezni, az email törzsében megadva az osztály, a név és a megpályázandó munkakör megnevezését az előző pontoknak megfelelően csak egy feladatkörre. Az emailhez a jelentkezőnek csatolnia kell egy Europass önéltrajzot. A csapatépítés. A túravezetők a beküldött pályázatok alapján kiválasztják saját csapatuk tagjait, a jelentkezőkkel történő egyeztetés után! Az így kialakított csapatok egymással is versenyezve próbálják meg felvenni a küzdelmet az időbűnözők ellen. A feladatok során, az alapkompetenciák elsajátítása után, különböző feladatokatÍ kell elvégezni ahhoz, hogy teljesen visszaállítható legyen a történelmi emlékezet! A feladatokat pontozni fogjuk. A pontozásban külső szakemberek és az iskola diákjai is részt vesznek, a tanárok mellett. Alapismeretek. Ismerkedés a 3D tervezéssel. A tinkercad.com oldal használata. Szövegszerkesztési ismeretek, ismétlés. Kreatív gyakorlati példák idegenvezetésekre. Milyen egy kreatív idegenvezetés? Mi az élményséta? Hogyan készítsünk elő interaktív városnézést? Az első helyreállítás. Egy várúr a király megbízásából épített várat, amelynek fenntartási és védelmi költségei a várurat terhelik. Havi 2100 ezüsttallérja van a várat védő vitézek zsoldjára. Mekkora az a legnagyobb létszám, ami még egyenlő értékű elosztást tesz lehetővé, de nem kevesebb, mint 100 és nem több, mint 500 katona lesz a várban és egy végvári vitéz nem kaphat kevesebbet, mint 10 ezüsttallér? A megfelelő válasz megtalálása után kereshetitek fel a térképen a helyszínt. A felépült várról készítsetek 3D makettet, egy reklámanyagot és egy kreatív idegenvezetői segédanyagot szövegszerkesztő és más szükséges programok segítségével magyar és egy idegen nyelven! Pontozás: Koordináta és helyszín megtalálása. Pontozás a megoldás beküldési ideje szerint. 1.hely 5 pont 2.hely 4 pont 3.hely 3 pont 4.hely 2 pont 5.hely 1 pont 3D makett készítése, tanári értékeléssel minimum 10 pont maximum 20 reklámanyag elkészítése képekkel és szöveggel tanári értékeléssel minimum 5 pont maximum 10 magyar nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel minimum 5 pont maximum 10 idegen nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel minimum 5 pont maximum 10 tanulói szavazás a 3D makettekről (10.a) minimum 1 pont maximum 10 A csapatok készítsenek a bonyhádi zománcgyárnak egy új, 3D –ben elkészített mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra. A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek is. 3D termékjavaslat a gyár értékelése minimum 10 pont maximum 20 Plakát minimum 10 pont maximum 20 tanulói szavazás a plakátról minimum 1 pont maximum 10 Hibakeresés Magyarország térképén. A mellékelt térképen elhelyeztünk 10 hibát. ezeket kell megkeresni és a mellékelt vaktérképen feltüntetni. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra. Az internet segítségével kutassátok fel, ki volt az a magyar és szlovák térképész, akit III. Károly király kért fel a Magyar Királyság részletes feltérképezésére! Ez a térképész jelentős szerepet játszott egy magyarországi terület vízrendezési munkálataiban, ahol egy város környéki mocsaras terület lecsapolását is elvégezték. A feladat egy makett elkészítése az érintett városban lévő várnak egy épületéről. Vaktérkép hibátlan elkészítése 1.hely 15 pont 2.hely 14 pont 3.hely 13 pont 4.hely 12 pont 5.hely 10 pont hibás megoldásért pontlevonást alkalmazunk. Minden hiba egy pont levonás. 3D makett elkészítése minimum 10 pont maximum 20 tanulói szavazás a makettről minimum 1 pont maximum 10 Szolnoki geocaching feladat. Meg kell találnotok Szolnokon, egy koordinátapont közelében lévő, házfalon elhelyezett emléktáblát. A megfejtés az emléktáblán szereplő híres magyar történelmi személyiség vezetékneve. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra. Egy példakoordináta (nem a megfejtés!): 46°11'23.6"N 21°11'15.3"E 🙂 Ehhez több, a városban található "nevezetes" pontot fel kell keresni, és valamilyen ott található szám alapján fejthető meg a keresett koordináta. A keresett koordináta első számának egész része, annak az iskolánk közelében található kifőzdének a házszáma, ahová a tanárok gyakran járnak ebédelni. A keresett koordináta első számának második eleme a szolnoki 60-as ABC bolt házszámának első fele 🙂 A keresett koordináta első számának harmadik eleme: 23.9. A keresett koordináta második számának egész része Szolnok egyik kórházának házszáma-1. A keresett koordináta második számának második eleme a Szapáry utca páros oldalán található ház házszáma, amelyiken domborműves emléktábla található. A keresett koordináta második számának harmadik eleme: 14.3. Egy kiválasztott szolnoki, középkori épület makettjét kell elkészíteni. Az épület nevét dr. Kertész Róbert résztől fogjátok megkapni, az előző feladat megoldásának beküldése után. Geocaching feladat megoldása 1.hely 5 pont 2.hely 4 pont 3.hely 3 pont 4.hely 2 pont 5.hely 1 pont 3D makett elkészítése minimum 10 pont maximum 20 tanulói szavazás a makettről minimum 1 pont maximum 10 Cserefeladatok a II. csoportnak A bonyhádi feladat helyett A csapatok készítsenek a Hollóházi Porcelángyárnak egy új, 3D –ben elkészített mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra. A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek is. 3D termékjavaslat a gyár értékelése minimum 10 pont maximum 20 Plakát minimum 10 pont maximum 20 tanulói szavazás a plakátról minimum 1 pont maximum 10 A simontornyai feladat helyett Dobó István levelének megírása mechanikus, vagy elektronikus írógépen, az iskolában található eszköz segítségével. Dobo István íródeákja az ostrom után hazament szüleihez, ezért nincs aki megírja Dobó levelét Nádasdy Tamás nádornak a Magyar Királyság legfőbb méltóságának. Keressétek meg, hogy az iskolában hol található mechanikus, vagy elektronikus írógép és annak segítségével készítsétek el a következő levelet. „Tekintetes és Nagyságos urunk ajánljuk legkészségesebb szolgálatunkat. Mióta vette ostrom alá a kereszténység ellensége, a török, ezt az egri várat, bizonyosan tudja Tekintetességed. A kemény ostrom a mindenható Isten legfőbb és kimondhatatlan kegyelme folytán a tegnapi napon megszünt. Az ostrom alatt Isten segélyével hűségünket és buzgalmunkat Ő felsége legkegyelmesebb urunk s annyira sujtott szegény országunk védelmére, a velünk levő katonák nem csekély küzdelmével, az ő vérök s a mienk ontásával, továbbá az ellenségben okozott kártétellel, a mennyire lehetett, kimutatni igyekeztünk. Minthogy azonban a vár annyira le van rombolva, hogy a földdel szinte egyenlőnek mondható és inkább nyílt mezőhez, mintsem várhoz hasonlít, azon felől minden szükségesben hiányt szenvedünk, amint erről Ő felségéhez is elég bőven írtunk, s a következő nemes férfiak: V. J., I. Gy. stb. mint megbizottaink, fogják még némelyekről kimerítőbben tájékoztatni; igen kérjük Tekintetességedet, hogy küldötteink szavainak és elbeszélésének hitelt adni s odahatni méltóztassék, hogy Ő Felsége elé bocsáttatván, kegyelmes kihallgatást nyerjenek és jóakaró válaszszal minél előbb visszatérhessenek: hogy Ő Felsége ezt a várat, amely oly közel van a török végvárhoz, megújított erős őrséggel hadi és egyéb felszereléssel úgy fogja ellátni, hogy az ellenség által megvívhatatlan legyen. Isten tartsa meg Tekintetességedet és Nagyságodat sokáig szerencsésen! Eger várából, október 19-én, az Urnak 1552-ik esztendejében. A levél beérkezése után A levél beérkezése után kapjátok meg, hogy melyik a közelben lévő várról kell készíteni: egy 3D makettet, egy reklámanyagot és egy kreatív idegenvezetői segédanyagot szövegszerkesztő és más szükséges programok segítségével magyar és egy idegen nyelven! Pontozás: Levél megírása írógéppel. Pontozás a megoldás beküldési ideje szerint. 1.hely 5 pont 2.hely 4 pont 3.hely 3 pont 4.hely 2 pont 5.hely 1 pont 3D makett készítése, tanári értékeléssel minimum 10 pont maximum 20 reklámanyag elkészítése képekkel és szöveggel tanári értékeléssel minimum 5 pont maximum 10 magyar nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel minimum 5 pont maximum 10 idegen nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel minimum 5 pont maximum 10 tanulói szavazás a 3D makettekről (10.a) minimum 1 pont maximum 10
A tanmenet
ÓRASZÁM |
A TANÍTÁSI ÓRA CÍME, TANANYAGA |
MÓDSZEREK, TEVÉKENYSÉGEK |
ESZKÖZÖK |
MEGJEGYZÉS |
1 -4 |
A csapatépítés. |
Tanári koordináció, |
Projektor, számítógép, táblázatkezelő program füzet, |
A túravezetők a beküldött pályázatok alapján kiválasztják saját csapatuk tagjait, a jelentkezőkkel történő egyeztetés után! Az így kialakított csapatok egymással is versenyezve próbálják meg felvenni a küzdelmet az időbűnözők ellen. |
5 -6 |
Alapismeretek. Ismerkedés a 3D tervezéssel. A tinkercad.com oldal használata. . |
Magyarázat, bemutatás |
Projektor, számítógép, internet. |
|
7 |
Alapismeretek. Ismerkedés a 3D tervezéssel. A tinkercad.com oldal használata. . |
Magyarázat, bemutatás, önálló munka |
Projektor, számítógép, internet, füzet. |
|
8 |
Szövegszerkesztési ismeretek, ismétlés. |
Magyarázat, bemutatás, önálló munka |
Projektor, számítógép, internet, füzet. |
|
9 - 10 |
Kreatív gyakorlati példák idegenvezetésekre. Mi az élményséta? Hogyan készítsünk elő interaktív városnézést? |
Magyarázat, bemutatás, gyakorlás |
Projektor, számítógép, füzet |
film |
11 |
Matematikai, játékos belépőfeladat |
Magyarázat, bemutatás, önálló munka |
Projektor, számítógép |
|
12 - 14 |
3D makett készítése, tanári értékeléssel . |
Magyarázat, bemutatás, önálló munka |
Projektor, számítógép |
|
15 - 16 |
Magyar nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel. Idegen nyelvű idegenvezetői segédanyag, tanári értékeléssel. |
Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás |
Projektor, számítógép |
|
17 |
A csapatok készítsenek a bonyhádi zománcgyárnak egy új, 3D –ben elkészített mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra. |
Önálló munka, külső értékelés. |
Projektor, számítógép. |
|
18 -19 |
A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek is. |
Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás |
Projektor, számítógép |
Otthoni kidolgozással |
20 |
Hibakeresés Magyarország térképén. A mellékelt térképen elhelyeztünk 10 hibát. ezeket kell megkeresni és a mellékelt vaktérképen feltüntetni. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra. |
Gyakorlati feladat, magyarázat |
Projektor, számítógép, füzet, nyomtató |
|
21 -24 |
Az internet segítségével kutassátok fel, ki volt az a magyar és szlovák térképész, akit III. Károly király kért fel a Magyar Királyság részletes feltérképezésére! Ez a térképész jelentős szerepet játszott egy magyarországi terület vízrendezési munkálataiban, ahol egy város környéki mocsaras terület lecsapolását is elvégezték. A feladat egy makett elkészítése az érintett városban lévő várnak egy épületéről.. |
Magyarázat, bemutatás, önálló munka |
Projektor, számítógép, füzet. nyomtató |
|
25 - 26 |
Szolnoki geocaching feladat. |
Magyarázat, bemutatás, önálló munka |
Projektor, számítógép, füzet |
|
27 -32 |
Egy kiválasztott szolnoki, középkori épület makettjét kell elkészíteni. |
Magyarázat, bemutatás |
Projektor, számítógép, füzet |
|
33 - 36 |
Verseny közös értékelése, egyéni 3D feladatok. |
Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás |
Projektor, számítógép, füzet |
|
Második csoport feladatváltozatok |
||||
11. |
Dobó István levelének megírása mechanikus, vagy elektronikus írógépen, az iskolában található eszköz segítségével. |
.Önálló munka |
Számítógép. írógép, és szalag |
|
12 - 16 |
A levél beérkezése után egy a közelben lévő várról kell készíteni: egy 3D makettet, egy reklámanyagot és egy kreatív idegenvezetői segédanyagot szövegszerkesztő és más szükséges programok segítségével magyar és egy idegen nyelven! |
Magyarázat, bemutatás, önálló munka Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás |
Projektor, számítógép, füzet |
|
17. óra |
A csapatok készítsenek a Hollóházi Porcelángyárnak egy új, 3D –ben elkészített mintaterméket. A feladat megoldása után léphettek tovább a következő feladatra |
Önálló munka, külső értékelés |
||
18- 19 |
A mintatermék elfogadása után egy épületről kell turisztikai értékeket bemutató plakátot készíteni, amin szerepelnie kell egy 3D makettet tartalmazó képnek is. |
Gyakorlati feladat, magyarázat, bemutatás |